Brama Kolejowa

Stary Rower i brama kolejowa przy bastionach [DH]

„Nie wiem co to za mur i do czego służy(ł), ale skoro już go mijam to pstryknę zdjęcie, może kiedyś się przyda”.

I proszę. Podczas zwiedzania internetu przypadkiem trafiłam na informacje o tym miejscu. W sam raz na kolejny Dodatek Historyczny (odcinek pierwszy tu).
Miałam nosa, zdjęcie się przydało. Żałuję, że nie zrobiłam ich więcej!

(!)
Odnośniki do wszystkich artykułów, z których korzystałam, znajdziesz na samym dole wpisu.
Jeśli uważasz, że w poniższych informacjach coś się nie zgadza, daj znać!

Zacznijmy od początku.

Nie zawsze było tak wygodnie, że dworce kolejowe znajdowały się wewnątrz miasta. Albo inaczej – właśnie tą wygodniejszą, bezpieczniejszą opcją okazywało się budowanie ich poza murami miejskimi. W Gdańsku, mimo bardzo restrykcyjnych przypisów udało się postawić dworzec wewnątrz – co jednak, jak się później okazało, nie wyszło mu na dobre.

Położenie pierwszego dworca w Gdańsku to efekt decyzji wojska, które tylko tam pozwoliło na wyłom w fortyfikacjach. Ale także, co ciekawe, efekt „niechęci władz (…) cywilnych, na które naciskali przewoźnicy wodni i konni”, którym z kolei nie spodobał się pomysł doprowadzenia kolei do portu [źródło]. Nikt nie lubi konkurencji.

Brama Kolejowa
Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku na mapie, 1885 rok. Źródło: Wikimedia Commons

W każdym razie tę lukę w fortyfikacjach trzeba było w jakiś sposób zabezpieczyć. Tak powstała brama kolejowa z pancerną bramą i obronne mury – między innymi fragment widoczny na zdjęciu:

Brama Kolejowa

A tak wygląda z drugiej strony:

Brama Kolejowa
Źródło: Wikimedia Commons

Właśnie tą trasą, 5 sierpnia 1852 roku, wjechał do Gdańska pierwszy pociąg z Bydgoszczy. Chociaż tory wyglądają na nieużywane od bardzo dawna, były czynne aż do 2007 roku.

Może na dzisiaj daruję sobie historię gdańskiego kolejnictwa, a ciekawych odeślę na przykład do Akademii Rzygaczy albo na Wikipedię.

Chociaż brama przetrwała zarówno wojenne zniszczenia, jak i pokojową likwidację fortyfikacji, teraz została pozostawiona samej sobie. Podobno część cegieł cichaczem zmienia właściciela, podczas gdy miasto i PKP odstawiają ping-ponga w kwestii „czyje to jest”. Mam nadzieję, że dogadają się, póki mur jeszcze stoi.

A ta druga linia torów, biegnąca wzdłuż bastionów? To bocznica dobudowana w 1983 z myślą o coraz większej liczbie fabryk i zakładów na Dolnym Mieście. Obecnie częściowo zdemontowana.

Brama Kolejowa

Brama Kolejowa

Brama Kolejowa

Źródła: Akademia Rzygaczy | iBedeker (1) | iBedeker (2) | gda.blox.pl | Wikipedia (1) | Wikipedia (2) | trojmiasto.pl

  • Kilka razy byłem na bastionach, ale nigdy nie zwróciłem uwagi / nie przywiązywałem uwagi do tego muru, a na pewno bym już się nie zastanawiał co i jak. Ciekawa historia i przyjemne zdjęcia. Muszę się znowu wybrać na bastiony…

  • Właścicielka Starego Roweru

    Wcześniej też nie zastanawiałam się nad tym murem, a już na pewno nie powiązałabym go z dworcem kolejowym… Tyle ciekawych historii w jednym miejscu :)